Pro koho je vhodná tvrdá matrace?

Správně zvolená matrace je jeden z nejdůležitějších faktorů, který má do velké míry vliv na kvalitu spánku. Dlouhodobě snížená kvalita spánku či problémy s usínáním mohou mít za následek psychické i fyzické potíže, a proto bychom na výběr matrace měli brát ohled. Tvrdost matrace je zase nejdůležitější aspekt, podle kterého budete matraci vybírat. Zřejmě největší rozhodovací faktor bude subjektivní pocit z ležení na konkrétní matraci, ovšem existují skutečnosti, kdy byste měli matraci vybírat na základě dalších skutečností. Pojďte si přečíst, pro koho je vhodná tvrdá matrace a pro koho ne.

Podle čeho vybírat matraci

Při výběru matrace je třeba zvážit několik klíčových faktorů. Nejprve se zamyslete nad svým stylem spánku a preferencemi. Pokud například spíte raději na boku, budete potřebovat měkčí matraci, která se přizpůsobí vašemu tělu a poskytne vám úlevu od tlaku. Pokud spíte na zádech nebo na břiše, může být tvrdší matrace podpůrnější a pohodlnější.

Důležité je také zvážit materiály, ze kterých je matrace vyrobena, protože mohou ovlivnit její trvanlivost, oporu a regulaci teploty. Například pružinové matrace bývají cenově dostupnější a poskytují dobrou oporu, ale nemusí být tak odolné a pohodlné jako pěnové nebo latexové matrace. Paměťová pěna a latexové matrace mohou na druhou stranu poskytovat vynikající úlevu od tlaku a oporu, ale mohou být dražší a více zadržovat teplo než pružinové matrace.

Dalším faktorem, který je třeba zvážit, je velikost matrace. Ujistěte se, že jste si vybrali dostatečně velkou velikost, abyste se na ní vešli vy, případně partner.

Stupně tvrdosti matrace

Konkrétní označení používané k popisu stupňů tvrdosti matrací se mohou lišit v závislosti na výrobci nebo prodejci. Mezi nejčastěji používané označení k popisu stupňů tvrdosti matrací patří především dva – H1-4 a T1-4. Obojí znamená to stejné, ale „T” je české označení pro „Tvrdost” a „H” je anglické označení pro „Hardness”. Stupnice se uvádí jako:

  • Měkká matrace (T1 nebo H1) 
  • Středně měkká matrace (T2 nebo H2),
  • Středně tvrdá matrace (T3 nebo H3),
  • Tvrdá matrace (T4 nebo H4).

Je však důležité si uvědomit, že neexistuje žádný subjektivní standard pro měření tvrdosti matrace. Nejlepší je matraci osobně vyzkoušet, abyste zjistili, jaký stupeň tvrdosti je pro vás vhodný, případně se řídili doporučení lékaře. V závislosti na vašich speciálních požadavcích, vám mohou pomoci i kvalifikovaní prodejci v obchodu s matracemi.

Co může způsobit nevhodně zvolená tvrdá matrace?

Ale teď už k tématu tohoto článku, a tím je tvrdá matrace. Špatně zvolená tvrdá matrace může způsobit řadu problémů jako například bolesti zad, ztuhlost svalů a nepohodlí během spánku, což je nejčastěji zapříčiněno přílišným tlakem na určité části těla (hlavně boky a ramena). To všechno může vést ke snížené kvalitě spánku a potížím s usínáním. Je důležité vybrat matraci, která je dostatečně tvrdá, aby byla vhodnou oporou pro vaše tělo, ale ne tak tvrdá, aby způsobovala nepohodlí.

Pro koho je vhodná tvrdá matrace?

Tvrdá matrace je obecně považována za vhodnou pro osoby, které spí na břiše nebo na zádech. Tvrdší povrch totiž poskytuje tělu v těchto polohách potřebnou oporu. Ovšem snad největším okruhem potenciálních uživatelů tvrdých matrací jsou osoby s vyšší hmotností. Ptáte se proč? Je to jednoduché. 

Člověk vážící 150 kg by se na měkké matraci příliš propadl a matrace by mu tak neposkytla potřebnou oporu. To by mohlo časem vést k bolestem zad či kloubů. U člověka, který váží 50 kg, je měkká matrace naopak vhodnější. Proto je pro člověka s vyšší hmotností vždy vhodnější tvrdší matrace. Vyšší tvrdost matrace je rovněž vhodná pro lidi, kteří trpí zdravotními problémy se zády. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *